LUKK
Heim / Vind og vatn - Bali del 2

Vind og vatn - Bali del 2

Meir om Vind og vatn sine opplevingar, læring og moro!

Tekst og foto: Stian Gustafson

Rapport 2: Sola står opp og sola går ned. Og plutselig var det gått 4 dager siden forrige turrapport ble sendt jorda rundt fra Bali. Og livet her nede er fortsatt strålende bra og samtlige gir en tommel opp for det vi har opplevd sammen til nå. Og for å oppdatere litt har de siste dagene bestått av dette:

Lørdag formiddag kom vi til Kuta som er en av de store turistbyene på Bali. Her tuter taxiene i ett sett, trafikken går seint og alle selgerne prøver å få solgt deg alle de fine armbåndene og klokkene de har å vise frem. Et litt slitsomt sted å være, samtidig som det er utrolig artig å gå rundt i gatene og se og shoppe litt. Og når Jon Kjetil tar med seg klassen til en lokal skredder er vi ikke vanskelige å by og nesten alle gutta har nå bestilt seg skreddersydd dress. Noe man skulle tro kosta skjorta, og når skredderen ber om 1 000 000 (en million) for dressen er det fort gjort å rive av seg ett par hårstrå. Men med litt tasting på valutakalkulator finner vi raskt ut av prisen ikke er så ille gal likevell og lyder ca 600 norske kroner (overkommelig og billig spør du meg)

Etter en god natt på hotellet var det tid for å utforske den sørlige delen av Bali. Når vi våknet regnet det godt og det kunne se ut som noen sto å kastet bøtter med vann ned fra himmelen så kraftig som det regnet. Men dette stopper ikke oss fra å dra på eventyr, vi er tross alt Vind og vatn! Vi finner veien til ett av verdens mest kjente surfesteder og har navnet "Blue point". Her fikk vi desverre ikke surfet grunnet veldig store bølger og vanskelige forhold, men vi fikk mye inspirasjon av å se på de som "catcha" store grønne bølger som krummet seg rundt surferen! Etter noen timer på "Blue point" og en lunsj satt vi oss i bussen igjen og kjørte til Uluwatu som er et stort tempel ytterst på en høy fjellklippe som går rett ned i den krystallblå sjøen! Her fikk vi møte mange andre turister fra hele verden og inspirasjon til hvordan ta verdens kleineste selfie.

Tilbake på hotellet hadde vi en kort kveldssamling for å komme oss tidlig i seng. For denne natten skulle vi nemlig ut på vulkan-tokt og se soloppgangen. Vulkanen vi skulle på het Mount Batur og er en stor og populær vulkan blant turister på Bali. Men også denne turen ble preget av mye regn nesten konstant fra start til slutt. Men humøret var på topp og da vi hadde nådd toppen fikk vi se noe vi tror og ikke er helt sikre på var soloppgangen. Ikke det mest spektakulære vi har sett, men man kan ikke alltid få alt det beste... på vei ned dro vi innom en apeskog hvor det naturlig nok bodde mange aper. Disse hoppet rundt på skuldrene våre og vi fikk mange kule bilder med en ape både på skulder og hode!

Så var det videre på kaffeplantasje besøk. Her fikk vi smake på utallige typer te og kaffe som var lokal dyrket og laget. Og blandt de mange underlige smakene viste det seg å være verdens dyreste kaffe. Denne blir produsert på den måten at katter blir matet med kaffebønner som går gjennom systemet og kommer hele ut igjen i den andre enden av katten. Disse blir brendt og malt og til slutt kaffe i kaffekoppen vår. Noen ga terningkast 6, andre litt mer skeptisk og turte ikke smake.

Ut på dagen dro vi til Lapoint hvor vi skal vi bo en uke sammen med KRIK-klassen. Her fikk vi sovet, solt oss og badet i bassenget før det var full rulle ut i gatene for å ta del i den lokale nyttårsfeiring Ogho ogho! Dette kan minne litt om 17 mai, men på en og samme tid så absolutt ikke. De lokale går i tog og spiller instrumenter samtidig som de bærer store figurer av monstere og demoner. Dette er for å skremme vekk onde ånder fra øya og kunne leve trygt og fredelig videre. Og dagen etter kalles Nyepi og er en stille dag hvor det ikke er lov å gå ut i gatene, lage høy lyd, drive aktivitet eller bruke strøm. Dette er for at når de onde åndene har forlatt øya og kanskje kommer tilbake så vil det ikke være noen å se og åndene drar videre til ett annet sted. Vi brukte dagen på avslapping, morgen yoga, noen prøvde meditasjon, gode samtaler, soling og en lang kveldssamling. En spennende dag med en litt unormal vri.

I morra skal vi ut på bølgene blå og surfe for første gang under oppholdet her nede. Det er det mange som gleder seg til og noen som er spendte. Men vi alle har det bra og brunfargen begynner å titte frem hos de fleste, mens noen har glemt å smøre seg og rødfargen regjerer over skuldrene!

Det var alt så langt, vi snakkas snart - Wind and water "over and out".

1. rapport frå Vind og vatn, måndag 27. mars:

Hello from the other side (av jordkolden)

Tiden og dagene stekes og svettes fort her i varmen på Bali. Og det kommer nå en liten og klam turrapport fra vind og vatn på Bali. Det var en lang flyreise fra Norge og over de mange Europeiske og Asiatiske land som smått kunne ses ut av flyvinduet før vi fant veien til øya Bali. Men med en så spent og energirik gjeng gikk tiden mye fortere enn noen kunne tenke seg.

Vell nede på Balinesisk jord fant vi alle bagasjen og veien ut i frisk varm og klam Balinesisk luft. Noe som ble ett sjokk for mange, og veien til butikken for å kjøpe vann ble ikke lang. Og blant masete taxisjåfører og selgere fant vi veien til første hotell og resturant for å spise oss gode og mette på god balinesisk mat (og maten fikk terningkast seks fra hele gjengen). Og god mat har vi fått spist til hvert måltid så langt i oppholdet.

image4

Vi var 3 dager på øya Nusa Lembongan som ligger 45 minutter sør-øst fra Bali med båt. Her fikk mang kjenne på konsekvensen av å sovne i solstolen og på stranda når sola steker så mest. Kort oppsummert ble det mange tomater å se blant vind og vann de neste dagene. Men uansett litt røde kropper var humøret og energien på topp og vi fikk gjøre uendelig mye gøy. For å nevne noe:

Snorkling blant mange av havets dyr. Mange kjenner nok til Nemo og Dorry? Disse har vi alle nå vært på besøk hos. Og vi alle fikk nok hjerte litt i halsen når vi fikk sett Manta(Ser ut som en enorm flyndre som var på størrelse med oss).

image5

Vi gikk på strandbesøk og badet i flere timer på en av de fineste strendene noen av oss hadde vært på. Her fant vi noen klipper hvor folk fikk prøvd seg på både stuping og backflip.

Og siste dagen fikk vi leid sykler og syklet 2 mil rundt på øya på jakt etter den såkalte "Secret Beach". Og etter noen bomturer fant vi en sti som ledet oss rett ut mot krystallklart vann og hvite strender med høye klipper på hver side. Ikke annet enn fantastisk!

image5a

Da vi kom tilbake til fastlandet sto det en mann med ett stort smil om munnen og tok oss imot. Dette var Nyoman, en lokal kompis av Jon Kjetil. Vi skulle nemlig på middagsbesøk til Nyoman og familien hans. Dette har nok blitt høydepunktet for mange så langt på denne turen. For her fikk vi servert alt vi kunne tenke oss av lokal balinesisk mat laget av ekte gode råvarer og masse masse chilli. Til og med de som har skrytt av at de er glad i sterk mat måtte ta av seg hatten for denne maten. Men med det norske bordverset "Gledens herre", god tolmodighet og tunga rett i munnen var dette en smaksopplevelse av de sjeldne tross all chillien. #tusentakkformaten

image1a

Nå har vi kommet frem til Kuta og ligger på hotellet og er klare for å sove litt. For i morra venter flere opplevelser (som dere får lese om i neste turrapport). Og grunnet tidsforskjell ønsker vi å si: God natt og sov godt (til oss) og ha fortsatt fin dag hjemme i Norge.