LUKK
Heim / Turblogg frå Spania

Turblogg frå Spania

Mandag 7. november reiste Fjellsportlinja og andre klatre-entusiaster til Spania. På denne sida kan du følge loggen fra turen.

Mandag 7.11
Turen til Spania starta med en 9-timer lang busstur til Gardemoen, og et busshaveri. Flyet over atlanter gjekk på skinner. Vel framme  i Malaga trodde vi reisen snart var over, men gang ei. Etter lange diskusjoner med leiebilselskap kom vi oss endelig til villaene i el Chorro klokka 04.00. Turen tok i alt 19 timer, men det var litt av et eventyr.

Dag 1
Vi starta 11.00 med frokost, før vi reiste videre til et klatrefelt i området. Der var det mykje fin sva klatring, med sola steikande i ryggen. På ettermiddagen tok vi turen til en liten dagligvarebutikk, og renska hyllene for det som var. Dagen blei avslutta med ei fin kveldssamling i villa margarita.

14958790_10207936742204951_195259280_n

Dag 2
Dagen starta med ein fin spasertur inn til eit nytt klatrefelt, med ein litt meir opplagt gjeng. Der fikk vi klatra veldig mykje, og begynte etterkvart å kjenne på slitne armer og såre fingrer.   Etter ei hyggelig kveldssamling i villa Torre blei det ein tidleg kveld.

Dag 3
Vi starta dagen med å utforske el Chorro sentrum. Der fekk vi besøkt en hygggelig og intim klatrebutikk. Videre gjekk turen til et nytt klatrefelt med lengre ruter opp mot 35 meter. Enkle og tunge ruter med utfordringer for alle.

Dag 4
Dagen idag var en etterlengta fridag. Turen gjekk til Caminito del Rey. Vi gikk på ei bru, 100 meter over bakken, som leda til eit gamalt energikraftverk. Det var luftig og spektakulært, rett og slett reine turistfella.

15007731_10207944548120094_584837068_o

Dag 5

Etter en fin hviledag i Caminito Del Ray var det godt å få brukt å komme tilbake i veggen. Denne dagen dro vi tilbake til klatrefeltet vi var på første dagen. Her begynnte vi med å klatre på led. Å klatre på led betyr å starte uten sikring, for å så sikre deg oppover mens man klatrer. Dette var en dag med god temp og ryggstekingen var på maks.

Dag 6

Dag 6 førte vår leder, Erlend, oss til et nytt klatrefelt som ikke lå så langt unna der vi var på dag 2. Vi starte å klatre noen flotte ruter, men vi måtte flytte oss da noen andre klatrere klatret 150 meter over oss i veggen. Det var ikke noe problem å flytte seg til en annen vegg hvor tanen var like bra. Her fikk også våre intruktører bryne seg på noen harde ruter inni en grotte.

Dag 7

Denne dagen fikk vi oss en ny fridag. Denne dagen ble tilbrakt nede langs kysten i den flotte byen Malaga. Vi kjørte sammen ned om morgenen før lærerne og instruktørene hev oss ut av bilene og sa "snakkes i kveld kl 8". Her var det fritt frem om man ville shoppe, se seg rundt i byen, spise på en fancy resturant, MC Donalds eller bare slappe av ved stranden. Da kvelden nærmet seg møttes vi og kjørte hjem til El Chorro. En fellesnevner, (nesten) alle kjøpte caps.

Dag 8

Dag 8 tilbragte vi ved et klatrefelt som befant seg i skyggen. Her var det mange gode og lange ruter som alle hadde glede av. Selv om vi var i skyggen koste alle seg. Litt kaldere temperatur gjorde at man ikke ble så svett i hendene og at skoene hadde bedre grep.

15033709_10207936744885018_1309468686_n

Dag 9

Dette var den siste dagen i El Chorro og ble som de fleste andre, brukt til klatring. Denne dagen delte vi oss i to. De som var gira på å klatre langt utpå ettermiddagen klatret i ett nytt skygge felt med litt vanskligere ruter. Mens de som hadde fått nok koste seg i solveggen der vi hadde vært to ganger før. Gratulerer til Jesper som klatret en rute han ikke klarte forige gang han var her :) .

Dag 10

Morgenstund har gull i munn. Denne dagen stod vi opp tidlig for å pakke ut av villaene og kjøre ned til Jesper sin familievilla i Michas. Her fikk vi skvist ut de siste kreftene vi hadde i et klatrefelt som lå midt i landsbyen. Etterhvert som man følte seg ferdig kunne man dra inn i landsbyen for å kjøpe is. Michas har nemlig både en egen isfabrikk og en sjokoladafabrikk som vi godtet oss av. Isen var fantastisk, noe Håkon ikke fikk oppleve siden han syntes den var litt dyr (sunnmøring). Da vi var ferdig i landsbyen, kunne man tusle ned til villaen for å spise en siste middag der. Etter en koselig kveldssamling begynnte vi å kjøre bort mot flyplassen. Den første gruppa ankom flyplassen rundt 22 tiden og fikk seg en overraskelse da innsjekkingen ikke skjedde før 04.30 morgenen etter.

Dag 11

Denne natta prøvde folk å sove så godt de kunne. Noen sov sittende i stoler, andre spredte tøyet sitt rundt på gulvet for å lage en madrass, de som var med på sove-ute konkurranse prøvde å holde seg våken, og noen spendte opp hengekøyen sin inne på flyplassen. Da det endelig var tid for innsjekking, sjekket vi oss inn for å så vente 2 timer på stoler ved gaten. Flyet gikk 06.30 og vi var ved gardermoen drøye 4 timer senere. Her ventet en koselig busstur tilbake til skolen. På skolen rakk vi akkurat revyen som de andre hadde laget mens vi var borte.

Konklusjon fra turen: God klatring, mye sol, litt solbrenthet, flinke instruktører og ikke minst god stemning.

Takk for en sinsykt gøy tur folkens!!! :D :) :D :) :D :)15050105_10207936743404981_1145328185_n