LUKK
Heim / Mye Fjellsport for Fjellsport

Mye Fjellsport for Fjellsport

Klatring, bulding, bre og fjell; med andre ord fjellsport

Dag 1,- Klatring på Sagefloten Denne uka hadde vi linjeuke. På mandag dro vi til Sageflåten i strålende vær for å klatre. Der fikk vi klatret en god del, blant annet fikk mange prøvd seg på ledklatring for første gang, i tillegg til festing av topptau. Vi var tilbake til skolen til middag, og fikk en rolig og fin kveld på skolen i strålende sol.

Dag 2,- Smakebit på bre, isklatring  Tirsdag morgen dro hele gjengen til Myklebustbreen. Vi hadde en breinstruktør med oss, Jan, som også har gått på folkehøgskulen tidligere. Dette var også første tur vi skulle bruke kokelagene, og det var stas. Vi hadde basecamp et lite stykke nedenfor breen. Etter vi hadde rigget camp, gikk vi opp til breen. Her tok vi på oss stegjern, og andre nødvendigheter til å gå på bre. I løpet av dagen fikk vi innføring i bruk av stegjern og bruken av isøkser. Vi fikk også prøvd oss på isklatring, noe som de alle fleste synes va kjempegøy og tungt. Etter rundt fem timer gikk vi tilbake til camp, der vi begynte med middagslaging. I kokelagene har vi en mat, telt og primus-ansvarlig og en såkalt potet. Vi avsluttet kvelden med kveldssamling. Det ble en koselig og for mange en sein kveld rundt bålet.

Dag 3,- Over breen og opp til toppen av gloppen  Onsdag morgen startet vi med en alpinstart klokken 06.00. Klassen var klare for en nye, spennende og lang dag. Dagens mål var snønipa, også kalt toppen av Gloppen som ligger på 1827moh. Vi startet de første timene i mørket med hodelykt og samtidig gikk vi mange høydemetre før vi kom opp til isbreen. Klassen ble delt inn i tre ulike taulag som var en del av sikkerheten når vi skulle gå på breen. I starten var ikke breen særlig krevende, men etter en god time måtte konsentrasjonen være på topp. Det var da en del sprekker som gjorde at vi måtte ta det tålig. Jeg, Johanne synes dette var veldig spennende. Vi var fire personer inkludert meg på mitt tau lag. Turen over breen endte med to brekte stegjern, der vår «handy» lærer klarte å fikse dette ganske så bra. Sigrid som gikk i front i taulaget mitt var litt uheldig og falt nedi sprekken. Dette gikk heldigvis bra og hun falt ikke mange meterne ned ved god hjelp fra oss andre i taulaget som holdt et stramt tau. Taulaget mitt også kalt «dreamteam» holdt motet oppe, selv alle ulykkene med stegjern og «farlige» sprekker. Jeg synes selv det var vi som hadde det morsomt og vi fikk stadig noe å le av, hehe. Etter seks timer hadde vi spist 1100 høydemetre og var kommet på Gloppens høyeste topp. På toppen var det en heftig utsikt og vi tok oss der en god matpause. Nedover gikk det radig og klassen hadde fortsatt mye energi og humøret var på topp. Da vi etter tre timer kom ned til basecampen pakket vi teltene og gikk ned til bussen. Vi var tilbake på skolen til kveldsmat som var klokken 8 og klassen var slitne etter en svært lang dag. Jeg selv er svært fornøyd og synes dette overgikk all forventning.

Dag 4,- Utebuldring i melkevoll  Etter en lang natts søvn på skolen vendte veien mot Melkevoll Bretun. Det er en campingplass i Oldedalen med mange flotte buldresteiner. Her fikk alle brynt seg med problemer (buldreruter) som passet egne ferdigheter. Det var mye vind hele dagen, og litt utpå ettermiddagen blåste et par av teltene bort. Dette resulterte i knekte teltstenger, så det ene kokelaget måtte ty til å sove under en av de større steinene på bretunet. På kvelden ble det badstu og bad i smeltevannet, for dem som ville.

Dag 5,-  Utebuldring og valgfri tur Dagen etter sto det fortsatt buldring på menyen, men for de som hadde for såre fingre var det mulig å ta en liten vandretur opp mot Briksdalsbreen. Etter et noen timer med klatring vendte vi nesa hjemover mot skolen.