LUKK
Heim / Lofoten, del 1

Lofoten, del 1

Vilt, varmt og vakkert oppsummerer den nydelige turen som Norske eventyr hadde til Lofoten. Alt fra fiske, fjelltur, og gleden av å kunne bli solbrent i slutten av september langt oppe i nord gjorde reisen uforglemmelig.

Les del 2 her

Etter en laaang natt med buss og fly ankom vi Evenes flyplass torsdag morgen, og reiste derfra videre mot Lofoten og teltplassen Kalle. Etter effektivt teltoppsett og middagslaging rakk vi å ta en kveldstur opp en topp hvor vi fikk nydelig utsikt med solnedgang.

Fredag morgen dro vi til sjøs fra det koselige fiskeværet Reine og var med på lofotfiske. Det viste seg raskt at vi ikke hadde blitt så hardbarka sjømenn etter Shetlandturen som det vi trodde. Store deler av turen ble tilbragt på diverse steder av dekket. Etter god motivasjon av konkurransen Annichen stelte i stand, som gikk ut på premiering av største og flest fisk, kom vi oss opp og dro i land flere fisker, både store og små. Med denne fisken satte vi kursen mot Lofoten folkehøgskole, der vi fikk låne kjøkkenet til å lage fiskesuppe. Diggeste fiskesuppen vi har smakt.
På lørdag morgen våknet vi til en strålende soloppgang, pakket ned campen og satte oss i minibussen og kjørte til Sørvågen. Herfra måtte den deilige, lette, fantastiske dagstursekken byttes ut med den mindre deilige, lette, fantastiske storsekken. Vi hadde en super tur opp til Munkebu, der vi satte opp camp. Resten av kvelden gikk til matlaging og å løpe rundt på teltplassen for å prøve å holde varmen før vi krøp inn i soveposene.

Søndagen begynte tidlig med avmarsj kl 8 mot fjellet munken. Det var en vakker tur med utrolig utsikt på toppen. Og vi følte oss som en rimelig sprek gjeng når vi stod på toppen av et fjell før klokka 10. Deretter gikk vi ned, pakket campen og giret oss til dagens neste topptur, en flott opplevelse, før turen gikk videre tilbake til minibussen. Vi kjørte til Unstad surfecamp hvor en varm, etterlengtet dusj og seng ventet!