LUKK
Heim / KRIK - Bali del 2

KRIK - Bali del 2

Astrid Haugland har sendt oss to dagsrapportar frå Bali.

BALI, del 2:

Lørdag hadde vi en nydelig dag på Nusa Lembongan. Utflukten gikk til «Dream beach» hvor både sol, skyer, regn og vind ventet, og vi fikk virkelig oppleve raskt værskifte. Etter mange solbrente kropper og sultne mager, tok vi en rask dusj før vi vendte nesa mot restaurantutvalget langs stranda. Dagen etterpå våknet vi opp til plaskregn, og snorklingen måtte utsettes en time på grunn av været, og for første gang kjente vi på at det faktisk var mulig å fryse litt på Bali også. Vi tok båten ut til et par typiske snorkle steder, og fikk se både store, små, kjedelige, rare, fargerike og spennende fisker. Etter turen var det 17 store smil som satt seg i bilen på vei til hotellet. Etter snorklingen leide noen sykkel og opplevde øya på en nydelig og lokal måte, noen fikk massasje, mens andre nøyt bassengkanten.
På mandag dro vi til Lapoint i Canggu, hvor vi fikk bli med lokalbefolkningen å feire Ogho Ogho, som er Bali sin nyttårsfeiring. Denne kvelden gikk folk i parade med store, stygge figurer som skulle jage spøkelser og onde ånder ut av landet. Dagen etterpå kalles Nyepi, som er en hviledag for hele Bali. Da er det ikke er lov til å gå ut av huset, bruke ild eller strøm, og alle skal bare forholde seg helt rolig slik at de onde åndene tror at landet er forlatt. Derfor ble dette en dag mange fikk tid til å tenke og samle seg på, prøvd meditasjon og kjent på solstrålene.

De neste fem dagene ble fylt med surfing og chilling på Lapoint. Alle fikk prøvd seg i bølgene, og kjent på både mestring og havets krefter.

På fredag fikk vi besøke Bali Life sitt barnehjem. Her hjalp vi først til med litt praktiske oppgaver. Noen bygde mur, noen bar stein og andre hjalp i hagen. Etter et par timer med svette og kos, kom barna hjem fra skolen. Vi fikk både leke, og prate med dem før middag ble servert klokka 18. Dette var en fantastisk dag med mange inntrykk.

Alt i alt en gjennomført vellykka uke. Nå er det bare å sette kursen mot nordligere strøk, for hjemme venter påska. Takk for turen!

1. dagsrapport, fredag 24. mars:
KRIK klassen har ankommet Bali med storm og er allerede i god gang med opplegget. Onsdagen ble brukt til å komme seg på hotellet, og etterpå finne et sted for å spise. Etter et kort besøk innom minibanken, viste alle stolt frem pengene sine etter å ha blitt rupiah millionærer.

Torsdag dro vi ut til Uluwatu tempel, som er et tempel hvor hinduister kommer hver dag med sine bønner og ofringer. Her ble vi kjent med både tempelets voktere – aper, og ikke minst den balinesiske temperaturen.

bali-2-img_0835

Deretter ble vi kjørt til ei strand kalt Padang Padang. Dette er en balinesisk perle av ei strand, hvor vi både badet og slikket sol.
På Bali surf-house ble vi møtt av to fantastiske smil og gode, ærlige og gjestfrie damer. De samarbeider om å drive stedet. Paula, som var sjef var ei kristen og inspirerende dame fra USA, som hadde ei gripende troshistorie. Vi fikk servert ordentlig balinesisk middag, og kunne bruke bassenget som vi ville. Etter at vi hadde landet litt fikk vi høre begges troshistorie, og fikk stille spørsmål om hvordan de havnet her og hvilke planer de hadde videre. Deres hjertesak var mennesker, og de begge hadde drømmer om å kunne samle mennesker fra flere nasjoner, og at stedet deres kunne bli et internasjonalt, kristent surf-house.
Kvelden ble avsluttet med ei tidlig kveldssamling, fordi neste del av programmet var Mount Batur. En 2 timers tur opp til en levende vulkan. Vi ble hentet 01:00 og 03:59 stod vi klare med hodelykt for å klatre oss til topps. Stemningen var god, og vi hadde forventinger til turen.

bali-3-img_0811

Da vi kom opp var vi klare for en eksotisk frokost med vulkankokte egg, brød og kaffe, men etter en kommunikasjonsfeil (som skjer ganske ofte) måtte vi nøye oss med tørre knekkebrødene. Turen ble likevel helt fantastisk! Noen av oss fikk også lov til å bli ekstra godt kjent med de ville apekattene som gikk overalt, og du var god hvis du klarte å unngå et apebesøk på skuldra di.
På vei hjem stoppet vi innom en kaffeplantasje, og fikk omvisning her. Vi lærte hvordan den berømte Luwak kaffen ble laget, og gikk gjennom hele prosessen. Helt fra kaffeplanten, til å hilse på Luwak dyret, se på bæsjen og til slutt prøve å både brenne og knuse bønnene.

bali-4-img_0864

Nå er klokka 13:54 og alle har funnet senga si på hotellet. I morgen drar vi ut til Nusa Lembongan. Vi gleder oss til flere eventyr!