LUKK
Heim / Klatring og sauesanking

Klatring og sauesanking

Fra onsdag til fredag i uke 35 drog Fjellsport på årets første linjetur.

Onsdag morgen stod vi opp til vanlig tid, pakket utstyr og mat før vi satte kurs mot Sagefloten, som er et flott klatrefelt. Vi la fra oss tingene på basen over klatrefeltet, der vi sov natt til torsdag og fredag. Været var usikkert så vi skyndte oss å komme i gang med klatringen, for å få klatret mest mulig før regnet kom. Alle i gruppa fikk øve seg på å sikre. Men etter noen timer kom regnet og vi trakk da opp til basen for å starte på middagen. Det ble Erlends bryllupsmiddag: laks med stekte poteter og mango/avokadosalat stekt på bålpanne. Det smakte nydelig! Senere ble det servert eplepai, og under kveldssamlingen hadde Nora dagens ord og snakket fint om det å ha alenetid i en hektisk folkehøyskolehverdag. Etter mange timer rundt bålet, la noen seg til å sove i hengekøye, andre i telt.

img_20180829_120730581_hdr

Torsdag morgen våknet vi opp til våte klatrevegger og tok dermed turen til klatrehallen i Trivselshagen. Der lærte vi å både klatre og sikre på led. På slutten av dagen hadde hele gruppa bestått brattkortkurset med glans. Etter klatringen dro vi tilbake til basen og startet på dagens middag. Hvert kokelag sto for hver sin middag. Mellom middag og dessert hadde vi diverse leker for å holde på varmen. Desserten var til alles overraskelse s´mores. Creds til stipp Øyvind som sto for den. På kvelden hadde vi kveldssamling hvor Ulrik hadde dagens ord. Han snakket fint om hvor viktig det er å holde en positiv gruppekultur.

1mat

På fredag måtte vi opp ekstra tidlig for å kjøre til Kandalen der vi skulle hjelpe det lokale sankelaget å sanke sau. Det ble en lang dag i fjellet med fin utsikt og høy puls. Klokken tre var vi alle glade for at ”svigermor” hadde disket opp med heimelaga betasuppe. Det var godt! Etter middag skulle vi jage sauene ned den siste etappen av dalen, ned til fjøset. Det ble noe dramatikk da vi fant ut at et lam hadde komt utenfor flokken og dermed ikke blitt jaget inn i fjøset. Men som den erfarne sauesankeren Sondre Mjøs er, tok han fatt i ulla til lammet og rei på det hele vegen ned til fjøset. Han ble med dette kåret til sesongens sauesanker og har allerede skrevet kontrakt for de neste sesongene fremover. Fjellsportklassen høstet det harde arbeidets frukter da de lokale delte ut brus til alle mann.

sauesanking

Alt i alt var dette tre flotte dager på fjellet hvor vi har blitt bedre kjent. Vi gleder oss til neste tur.