LUKK
Heim / Jølstravatnet på langs

Jølstravatnet på langs

I valgfaguka på Nordfjord folkehøgskole var vi sju elever som valgte valgfaget «vintertur». Prosjektet denne vinteren ble å gå fra ende til ende på nordsiden av Jølstravatnet. Prosjektet gikk over fem dager, som innebar én dag med skikkelig planlegging av turen, én «oppvarmingstur» i strålende vær på Busperrsaksla, og i de siste tre dagene gjennomførte vi turen.

Sjå bildeserie her

Turen startet ved Jølster Panorama campingplass. Vi fulgte Fygladalen nordover, og gikk videre opp på sørøstsiden av Blåfjellet. Dette var en relativt kort distanse opp på selve fjellet, men på grunn av mye skredterreng og tung snø tok turen opp lang tid.

skjermbilde-2018-03-26-10.36.43

Været var grått, men med lite vind var det helt overkommelig. På toppen av Blåfjell var det tid for å oppleve hva det vil si med flatt lys: Her måtte vi ty til å kaste stavene fremfor oss, for å se om det var oppover, nedover eller bare rett frem. Uansett; det var veldig fint å kjøre ned i god snø. Turen gikk videre langs sørsiden av Nipa, via Helgheimsstøylen og opp til Skaret. Her ifra fulgte vi kraftlinja nedover til lysløypa i Årdal. Siden vi satset på lengre distanser, og bedre nedkjøring, valgte vi å bare gå med dagstursekk. Derfor flytta vi campen med bil til hvert overnattingssted hver dag. Da vi kom frem, slo vi opp lavvoene (med ovn!), ordnet middag og avsluttet dagen med kveldssamling i varm lavvo.

skjermbilde-2018-03-26-10.36.53

Målet for dag to var å gå på Hegrenesnipa, Bjørsetfjellet og så ende i Ålhus. Dette var en kortere distanse enn forrige dag, som var på tretten kilometer; dagens mål var på 11 kilometer. Vi startet dagen litt seinere, med en god havregrøt-frokost. Klokken ti gikk vi i retning Øyskaret og begynte på dagens første topp: Hegrenesnipa. Vi fulgte østsiden både opp og ned, for så å gå de neste høydemeterne opp på Bjørsetfjellet. Snøen var upåklagelig, og dagen besto av mye fin nedkjøring. For å komme oss til neste campplass, fulgte vi igjen (den samme) kraftlinja ned til Hegreneselva. Her slo vi igjen opp camp, veldig fornøyde etter dagens etappe.

skjermbilde-2018-03-26-10.37.02
På vei opp mot Hegrenesnipa

Dag tre, som òg var siste dag, startet mye tidligere, ettersom vi skulle rekke en finere middag på skolen. Vi fulgte seterveien opp mot Grøneneven, og rundet Blånipa for å så gå opp vestsiden. På vei opp mot toppen, ble det mer utfordrende å orientere seg med nesten ingen sikt. Vi valgte å ikke gå helt på toppen av Blånipa, for å lettere kunne følge ryggen videre bort til Steinegga. Dit kom vi oss frem, med gode orienteringstrekk, men med null utsikt. Nedkjøringen var nydelig, og klokka 14.00 samme dag var vi nede ved turens mål. Vi var skikkelig fornøyde med turen, og sitter igjen med mye ny erfaring og fine opplevelser. Turen anbefales på det sterkeste!

20180309_143833
Fra venstre.: Odd-Olav Aga, Elisabeth Rolandsgard , Nanna Borgnes, Anna Lien Eggereide, Andreas Bjørsvik, Margrete Ryen og Pauline Mørner.