LUKK
Heim / Hjortebrøl og nakenbad i høstsola

Hjortebrøl og nakenbad i høstsola

Ekspedisjonslinja er vel hjemme fra høstens høydepunkt; ti spektakulære dager med knallvær på tur i både urørt villmark og kulturlandskap.

De første dagene padlet vi i kajakk utover fjorden. Det ble en tøff start på turen med store bølger og mye vann i kajakkene, men to fine camper i fjæra og tapper ståpåvilje veide lett opp mot været.

Med høyfjell kom også sola den fjerde dagen. Alle ble imponert over det spesielle geologiske området. Vi følte oss små i den prektige fjellheimen. Etter hvert gikk sola ned, og utpå kvelden kom vi trygt frem til Blåbrebu. Der ventet et veivende norgesflagg og en gjenglemt pose Sørlandschips på oss!

Neste dag var hviledag. Den ble utnyttet for fullt med bading i fjellvann, en leksjon i kart og kompass og ikke minst mye avslapping. Etter en del brainstorming bestemte vi oss for å legge om ruta. På grunn av lite snø på Blåbreen, vendte vi nesa mot lavlandet igjen. Det skulle vi ikke angre på!

På camp 6 ved Svartedalsvatnet fikk vi sydenstemning: bading, tørking i sola og turkaker på stranda. Her kom virkelig turens budskap frem: Det er ikke målet som er turen, det er turen som er målet! At vi valgte å prioritere god stemning og kos fremfor store prestasjoner viste seg å være den aller beste løsningen.

Neste dag startet i hjortetråkk oppover til Trongedalen. På vei ned til Straumsbotnen møtte vi på veldig bratte steinurer og klyvingen ble etterhvert så krevende at vi måtte rappellere. Vi skjønte til slutt at det ikke var mulig å komme seg ned denne veien.

Litt skuffa begynte vi å gå oppover juvet igjen. Vi måtte slå fra oss tanken på alle de gode teltplassene vi hadde siktet oss ut nede i dalen. Her ble omstillingsevnene våre satt på prøve! Ikke alle var helt klare for en natt i steinura. Men humøret steg til topps igjen da Lars Ove kom springende og sa han hadde funnet stien ned. Mye tett fjellbjørk og ei brei elv å vade over ble ikke noe problem på slutten av en lang etappe.

“Et fantastisk stykke urørt norsk natur,” var kommentaren til lærer Lars Ove da vi gikk utover Straumsbotnen neste dag. Dette ble bekreftet da vi stoppet opp et lite minutt og hørte hjortebrøl oppe i fjellsida. Sollyset lyste opp den røde og gule fargen på bjørketrærne. Høydepunktet etter en lang dag på grusvei, var da vi møtte på en kjentmann som tilbød oss jordet sitt, den eneste flate teltplassen i området. Kvelden ble toppet da vi ble overrasket med en stor gryte fersk melk til kakao (fortsatt varm) og 5 liter is! Det ble tidenes dessert og kveldssamling!

På camp 8, ved Haugen, tok vi nakenbad i sola og fyrte opp det største furubålet noensinne. Flere fikk sin fjerde og siste natt under åpen himmel for denne gang.

Takk for ti spektakulære dager med sang og bål, helt fantastisk vær, utfordrende vading og klyving, netter under stjernehimmelen, turkaker i lyngen, og mye god stemning.