LUKK
Heim / Fra grotter til topper i Jotunheimen

Fra grotter til topper i Jotunheimen

Vi har vært på den andre turen med gjengen i Aktivitet, men det var fremdeles en tur med nye opplevelser for mange i gruppa. I løpet av disse tre dagene har vi vært under jorden, over en isbre, og så nær skyene som er mulig med føttene godt plantet på bakken.

Informasjonen vi fikk før turen var liten på det beste. Plan-A gikk ut på å dra Molladalen, men en værmelding som meldte 12 m/s la fort de planene i grus. Når vi møtte opp for plan-B visste vi ikke mer enn at vi ikke mer enn at vi skulle til Jotunheimen og at vi skulle ha med oss masse spennende utstyr. Avreise ble dermed fra skolen klokka 8, rett etter frokost, men det la på ingen måte noen demper på allsangen i minibussen.

Første dag guidet vår turguide Lars Martin oss oppover i Dumdallen, som vi hadde satt opp camp i enden av, for å se på Dumdalsgrottene. Etter vært som vi vandret opp i dalen besøkte vi flere grotter, hver større og mer spektakulær en den forrige. Grottene utfordret følget vårt på flere måter, fra måten de smalnet til sprekker hvor man måtte kravle på magen til større klipper som vi måtte klatre opp. Men til tross for alt grottene møtte oss med kom samtlige gjennom minst en grotte, og mange kom seg gjennom samtlige grotter.

Tilbake ved camp var det klart for første middag delt opp i kokelagene våre, og i grupper på tre og fire samlet vi oss rundt primusene våre. Når primusen var skrudd av og kjelene var slikket rene samlet vi oss rundt bålet hvor det ble kokt opp kveldskaffe. Rundt bålet fortsatte allsangen, samt en opphetet diskusjon over en planke og et ord for kvelden som ble holdt av Elise, før kokelagene gikk til vært sitt telt for natten.

Klokka 08:00 dagen etter møtte vi opp med havregrøt ferskt i magen, klar for avreise til DNT’s fjellhytte, Krossbu. Derfra stertet vi turen fra 1267 moh til Bøverbreen. Ved brearmen rusta vi oss opp med hjelm, sele, stegjernog og isøks, hvorpå vi stilte opp i to taulag klar for brevandring. Til tross for at dette var manges første møte med brevandring holdt vi tempoet oppe til vi nådde toppen vi skulle klatre oppover. Derfra gikk vi opp en bratt steinrøys til vi til slutt nådde en topp på 1995 moh med utsikt i 360 grader, strålende sol og vindstille. Derfra hadde vi derimot bare øye videre til den neste toppen med navn Kalven. Etter et kjapt råd mellom Aina og Lars Martin fikk gruppa nyheter om vi skulle bestige denne toppen.

For å komme oss over til toppen måtte vi balansere over en knivsegg med stupbratte fjellvegger på hver side. Etter en luftig vandretur kom oss til toppen av Kalven som står 2034 moh. Derfra måtte vi kle på oss utstyre for den bratte nedstigningen langs fjellveggen. Med stegjernene godt plantet ned i breen kom vi oss til slutt ned fra fjellet. Derfra var det flatt og fint tæreng tilbake til Krossbu hvor minibussene ventet. Det var rundt 12 timer siden avreise når vi kom tilbake til camp og fikk fyrt opp primusen. Til tross for den lange turen hadde samtlige store smil på fjeset etter alle de fantastiske inntrykkene vi hadde fått på turen, og sjeldent har vel en Toro-gryterett kokt på primus smakt så godt. Ordet for kvelden ble holdt av Ruben.

Avreise kom tidlig fredag morgen da vi sto klare, ferdig pakka, klokka 7 på morgenen. Derfra dro vi til en fjellvegg ved Sogndal hvor vi brukte resten av dagen på å klatre, rappellere og sikre hverandre. Etter det manglet det bare en bollepause før vi dro tilbake til skolen for middag. På vegne av gruppa vil jeg takke alle for turen og en spesiell takk til Lars Martin for at han tok seg tid til å dra oss med på tur.