LUKK
Heim / EVENTYRLIGE JOTUNHEIMEN

EVENTYRLIGE JOTUNHEIMEN

Onsdag 1. mars var det duket for et av årets største høydepunkter for Ekspedisjon og Norske Eventyr; skitur gjennom Jotunheimen i åtte dager. Forberedelsene til turen var preget av både spenning, nervøsitet og gleding. Så mye kan skje når 28 personer skal på vintertur i åtte dager i høyfjellet. Heldigvis var skjebnen denne gangen på vår side, og turen ble så fantastisk man bare kan forestille seg.

33297709776_e1f439a8af_o

Et nesten surrealistisk øyeblikk; bussen var kommet for å frakte oss fra Nordfjord til høyfjellet i Jotunheimen. Med fingrene krysset for at vi ikke hadde glemt noe veldig viktig fylte vi bussen med ski, pulker og sekker og satte oss inn. Vi ble kjørt via Strynefjellet og Lom opp mot fjellheimen. Vi ble satt av rett før Jotunheimen fjellstue, og turen kunne endelig begynne. Første dag tok oss ikke så langt, bare et stykke langs denne veien. Vi slo leir, takknemlige for at den slitsomme startfasen var over, og at turen var skikkelig i gang.

1img_1494

Dag 2 møtte oss med en klar dag og 20 blå. En kald start på dagen gikk etter hvert over i strålende sol og en perfekt dag. Det var bare å vrenge av seg klær, finne fram solbriller og tine opp solkremen. Mot slutten av dagen tok vi av fra veien og bevegde oss opp mot underkanten av Leirbrean. Vi fikk pest oss godt med sola stekende på oss oppover turens første monsterbakke. Med nydelig utsikt mot Hurrungane kunne vi slå leir og hvile ut til en ny dag.

Turen videre gikk over Smørstabbrean i fortsatt nydelig vær. Livet kan stort sett ikke bli bedre enn med silkeføre over en bre på i underkant av 2000moh med blåswix under skiene og sola stekende. Med mye knall og fall bar det ned fra breen mot turens tredje leirsted ved Gravdalsdammen. Lørdag gikk turen mot Olavsbu. Dette var den eneste dagen vi gikk med litt rufsete vær. Det var en lang og strevsom mars, men etter 10 timer var vi framme ved Olavsbu og en etterlengted hviledag. Her hadde vi en rolig søndag dag med mye avslapping, spising og en time yoga. Med god samvittighet, da været utenfor var svært lite tiltalende. Så var batteriene ladet til å fortsette ferden neste dag.

2img_1495

Dag 6 gikk vi på grunn av litt sykdom og skader i gruppa mot en ny hytte; Fondsbu. Det ble en ny 10-timers marsj, men med et nydelig vær og et jevnt og fint terreng gikk tiden fort. Rett før Fondsbu forlot tre turkamerater oss, men vi fikk til gjengjeld fire nye. Etter en god natt i ei god seng la vi i vei på turens siste dagsmarsj rundt Tyin, nok en gang i strålende vær. Vi slo opp turens siste camp, og denne natta ble den kaldeste på hele turen. Med 31,6 minusgrader var Tyin landets kaldeste sted denne natta. Rutinerte og hardhudede som vi er, kom vi oss helskinnet gjennom den.

1unnamed

Siste morgen var preget av kalde tær og frosne øyevipper. Turen gikk fire km over Tyin til parkeringsplassen hvor vi skulle bli hentet. Turen var gjort. Der ute ventet verden på oss, en verden vi lett hadde glemt i bobla vår i fjellheimen. Litt snøblindhet, solforbrenninger, kalde tær og frosne flasker ble det, men bildet av turen er totalt preget av en rekke fantastiske opplevelser og høydepunkt. Det var 28 smilende, solbrune ansikt med tydelige solbrilleskiller som møtte medelevene våre tilbake på Nordfjord. Tilbake i den virkelige verden var vi, men med lengtende tanker tilbake på en enkel og utrolig hverdag i vakre Jotunheimen.