LUKK
Heim / Dagsrapportar frå klatretur til Frankrike

Dagsrapportar frå klatretur til Frankrike

I veke 45 og 46 reiser reiser 17 elevar saman med linje Friluftsliv/Fjellsport på Interrailtur til klatreområdet Fontainebleau i Frankrike. Etter kvart som vi mottek dagsrapportar vil vi legge dei ut på denne sida.

Rapport nr 5, publisert 16. november:

15. og 16. november.
Tilbaketuren begynte i onsdag klokka halv tolv. En liten gjeng sto opp litt tidligere, og dro for å buldre én siste gang. Vi dro med tog til Paris mens Are, Tobias, Tord og Erlend leverte tilbake leiebilene. Erlend skal være éi uke til i Frankrike, så ny reiseleder var Tord.

23732377_1529085193846703_723594839_o

Alle møttes på Paris Est og vi satte kursen mot Mannheim i Tyskland. Da vi var i Hamburg ca klokka 01.30, hadde toget vårt blitt kansellert, men Tord fiksa opp, og reiseruta ble lagt om. Da fikk vi flere togbytter, så det ble vanskelig å ha mer enn én time sammenhengende søvn. Videre gikk turen som smurt, og nå sitter vi på toget mot Norge og Oslo, og vi skal være tilbake på skolen litt over 07.00 i morgen (fredag, red.anm). På siste kveldssamling på tirsdag hadde vi en runde om hva som har vært folks høydepunkt på turen. Ett av høydepunktene for noen var å klare et buldreproblem de har jobbet lenge med. Andre ting som ble nevnt var mestringsfølelse og ikke minst stip Tobias’ halvblonde øyeblikk da han var overraska over at det ikke var solnedgang på begge sidene av toget. Kort oppsummert har turen vært skikkelig vellykka og stort sett gått på skinner. #mertogmerglede #detgårpåskinner

23715134_1529086053846617_504200003_o

Rapport nr 4, publisert 14. november:

9. november:
I dag startet dagen klokka 11. Vi satte kursen mot et buldrefelt som heter «Canche aux merciers». Vetle tok seg av oppvarmingen, med den såkalte kyllingdansen, og etter det kom vi raskt i gang. Vi holdt på til klokka fire, laga mat og hadde kveldssamling. Torge hadde ord for kvelden, og prata om respekt.

1059_1510698462509.

10. november:
Dagen startet tidligere i dag, fordi det var meldt regn seinere på dagen. Da vi dro til buldrefeltet, viste det seg at steinene var våte, og vi måtte droppe planen om å buldre. I stedet for spilte vi boksen går med stort engasjement. Siste runden ble avbrutt av en litt hissig franskmann som mente vi skulle slutte å rope i skogen. Sitat fra franskmannen: «Shut up!». Da slutta vi raskt, og kjørte tilbake til campingplassen i tolvtiden. Mange følte for å dra inn til Fontainebleau, og dro til klatrebutikken. Flere slo til med noen innkjøp, og alle var nesten storfornøyde. Etter Font-turen var det tid for middag og kortspill. Under kveldssamlinga hadde Hanna ord for kvelden, og pratet veldig fint om takknemlighet. Kveldens runde handlet om vi har som forbilder, og det var skikkelig fint å prate om. Vi har hatt en veldig fin dag.

11. november:
I dag har det vært en storbydag for mange. Ca halvparten av oss har vært i Paris, og resten har innebuldra i Fontainebleau. I kveld hadde Are ord for kvelden, og prata om Volda som studieplass. Resten av kvelden besto av mye kortspill og god stemning.

1058_1510698457850.

12. november:
Søndag er som oftest hviledag, og det har det vært i dag for oss også. (Erlend har også bursdag, så en hellig dag, også i den forstand! Vi har hatt en halvlang dag i Fontainebleau hvor vi tok turen til Château de Fontainebleau (Fontainebleau slott). Der fikk vi et godt overblikk over slottsidyllen, og fikk også tatt del i et slags sjokolademarked med maasse smaksprøver. En god dag i dag òg, med andre ord!

23627133_1526081754147047_349913862_o

13. november:
Endelig buldredag igjen! Vi hatt veldig fint vær og har kost oss skikkelig. For mange har det vært en god del «biceps-ruter» og svaberg.

14. november:
Siste hele buldredag i dag. Vi begynte klokka 09.00 og holdt på til 17.30. Starttemperaturen var 0 grader, så det var ingen sydentemperatur i dag heller. Det er mange slitne kropper, men vi er veldig fornøyde med utebuldringa her! Og med kjøligere temperatur, er friksjonen på steinene visstnok bedre, så den lave temperaturen har også sin sjarm. Nå er det straks tid for siste kveldssamling her på campen.

Rapport nr 3, publisert 9. november:

I dag startet dagen klokka 11, og nattesøvnen var god og lang. Vi begynte på buldrefeltet «91,1», hvor Erlend hadde en innføring av spotting (demping av eventuelle fall) og buldresikkerhet.

23468378_1520800358008520_1229944907_o

Etterpå fordelte vi oss i grupper, og buldringa startet for fullt. Problemene (eller buldrerutene) var mange, og engasjementet stort. «Kom igjen, nå!!»-rop kunne høres både titt og ofte, det gjaldt det samme med applaus, selv om noen fortvilte brøl også kunne oppfattes av og til.

23469289_1520800384675184_1504887862_o

Vi avslutta dagen halv seks, og gikk på handletur på supermarkedet (hvor vi nærmest ble kastet ut, fordi det stengte klokka 19.30 da vi var litt mer enn halvferdige..). Etterpå var det middagslaging, og det ble laga tomatsuppe, pannekaker, taco og kjøttboller. Under kveldssamlinga fikk vi noen tips for såre fingre av Are og Tobias og Gustav holdt en kveldssamling om tanker rundt menneskeverd. Vi hadde også en runde med gruppas «unødvendige talenter». Her kom det fram mye gøy! Mikkel har for eksempel de mest fleksible leddene vi har sett. Det var vært en god dag, og vi gleder oss til mer buldring i morgen!

Margrete Ryen

23483148_1520800548008501_73364608_o

Rapport nr 2, publisert 8. november:

I natt byttet vi tog i Mannheim, hvor vi halvsov i to timer på stasjonen før vi satte oss på toget til Paris. Vi ankom Paris klokka 09.30, fikk litt infromasjon fra Erlend om dagen, og ble overlatt til oss selv etter det.

23365199_1537411626347281_69359812_n

Det var litt kluss og vanskeligheter med å forstå t-banesystemet, men ved hjelp av gode ledertyper (Odd-Olav, blant annet, nå kalt familiefaren) gikk det bra for alle sammen. Mange gikk for å se Eifeltårnet og Triumfbuen, og dagen ble generelt brukt til å kjøpe fransk god bakst og få litt oversikt over byen.

23435779_1537412856347158_168710423_n

23414283_1537412379680539_11632871_n

Alle måtte rekke et tog til Fontainebleau som gikk 15.19, og det rakk alle også. Da vi var fremme i «Font», møtte vi Erlend, Tord, Are og Tobias som kom dit med leide biler. Bilene hadde, til tross for mange pasasjerseter, lite bagasjeplass, og det ble mye stapping av bagger. Men alle og alt fikk plass! Etter en 20-minutters kjøretur, kom vi frem til campingplassen vi skal være på resten av oppholdet. Den ligger 10 minutter med bil unna buldrerene. De ivrigste dro for å buldre før det ble for mørkt, andre dro på matkjøping og resten slappa av etter en lang reise og dag. Hyttene vi har er ganske små og litt kalde, men vi er veldig fornøyde.

23414638_1537413669680410_728160110_n

Da butikk- og klatrefolket kom tilbake, laga hver hytte sen middag. Etter middagen feira en hel del Sigrid (fra fjellsport) som har bursdag, og det var stor stas med ballonger, lys og is. Klokka 21.00 var det kveldssamling i hytta til stippene, Andreas, Isak og Daniel. Vi fikk med andre ord plass til 31 personer i en femmannshytte. (Vi fant også ut av det kommer til å bli kamp om hvem som skal ha kveldssamling i hvem sin hytte, fordi det ble rimelig godt og varmt i den...). Brage hadde ord for kvelden, og prata om førsteinntrykk. Sitat fra ham: «Jeg vet ikke hva jeg har sagt, før du forteller meg hva du oppfattet». Vi er veldig fornøyde med dagen, og gleder oss til å begynne å buldre i morgen!

Hilsen Torge og Margrete

Rapport nr 1, publisert 6. november:

Fontainebleau-turen startet klokka 19.50 i går. Da møtte ca halvparten opp utenfor hovedbygningen på Nordfjord folkehøgskule klar for en ganske lang busstur til Oslo. For dem som er med i sove-ute-konkurransen ble det en slitsom tur, og en lang natt (de må nemlig sove ute mellom 09 og 21).

23335914_1535721669849610_1224105306_o

Gjengen var fremme i Oslo litt før 06.00. Der møtte vi snart de som var hjemme i frihelgen. Alle møtte opp før 06.30, og vi var nesten fulltallig, vi mangla bare Gustav, svensken vår, som så klart skulle møte oss i Gøteborg. Togreisen starten i Oslo i tog mot Gøteborg. Det var en tur på ca tre og en halv time, og turen ble brukt til soving, strikking i god stil og kortspill. I Gøteborg hadde vi en liten time, før neste tog til Malmø, en totimers tur, skulle gå. I Gøteborg møtte vi Gustav, og gruppa var komplett og skikkelig klar for tur. Etter vi hadde kommet frem til Malmø, gikk ferden videre til København. Neste tog fra København gikk til Hamburg, via en «togferje». Det var ekstraordinært stilig, og vi var en gira gjeng da vi fant ut av det høyteknologiske konseptet.

23336547_1535721149849662_42580221_o

Vel fremme i Hamburg, er vi nå på vei med nattoget mot Mannheim, og vi regner med å være fremme 04.40. Her er stemningen god, og vi har plassert oss godt tilrette i seksmannskabiner. Dagen har vært veldig god, og vi trives godt i lag på interrail mot Frankrike!